مرداد ۶, ۱۴۰۳

راه‌حل‌های اطفای حریق، ازجمله شبکه آب اتوماتیک آتش‌نشانی (اسپرینکلر) به طور فزاینده‌ای برای مقابله با انواع حریق‌ها طراحی و به کار گرفته می‌شوند.

ولی مخصوصاً در تاسیسات و ساختمان‌های عظیم که هر کدام از بخش‌های آن ممکن است تابع شرایط دمایی محیط، رفتاری متفاوت داشته باشند، باید موضوعات مهمی درخصوص حفاظت و سرویس‌های ادواری آنها صورت پذیرد.

گرما باعث انبساط لوله‌های اسپرینکلر می‌شود و از آنجایی که آب می‌تواند لوله‌های آبپاش را با سرعت بالا پر کند، ثابت شده است که گرما مشکل خاصی در روند اطفای حریق ایجاد نمی‌کند.

ولی، عدم محاسبات حفاظتی از شبکه و یا تغییرات شدید دمایی در مناطق حفاظت‌نشده مانند دماهای سرد، می‌تواند بر استحکام لوله‌ها تأثیر گذاشته و موجب شکنندگی اتصالات، گیر کردن یخ‌ها در مسیر، کاهش فشار و در مواقعی ترکیدن لوله‌ها گردد.

فشار کافی به ویژه برای شبکه اسپرینکلر بسیار مهم است، با این حال، اگر آب از طریق یک لوله آسیب‌دیده در این فشار بالا بترکد، موجب تاثیرات بسیار مخرب بر سازه ساختمان گردیده و بر عملکرد اسپرینکلرها در شرایط اضطراری نیز تاثیر نامطلوب بگذارد.

چک کردن فشار آب توسط یک متخصص ایمنی باید به طور مداوم انجام شود، یا در مواقع اضطراری، لوله‌ها ممکن است ترکیده شوند یا به سادگی آب را به طور مؤثر حمل نکنند.

از جمله ساختمان‌های دارای لوله‌کشی پیچیده شامل مجتمع‌های عظیم تجاری و مسکونی، هتل‌ها، مجتمع‌های درمانی و آموزشی، پادگان‌های نظامی و …. هستند.

جدیدترین مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *